بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چرا باید سریال better call soul را ببینیم

چرا باید سریال better call soul را ببینیم

مقایسه با منبع اقتباس آن

اکنون پنج فصل از آن گذشته است، آیا Better Call Saul از مبدا خود بزرگتر است؟ سریال Breaking Bad یک نمایش خوب و کم نظیر است و به درستی یکی از جواهرات درخشان عصر طلایی تلویزیون محسوب می شود. اما من می خواهم دلایلی بیاورم تا بگویم Better Call Saul، که تازه فصل پنجم خود را تمام کرده است، یک برنامه برتر است و اقتباسی از سریال Breaking Bad می باشد.

5 دلیل بهتر بودن سریال Better Call Saul از سریال Breaking Bad


1. داستان پردازی: برکینگ بد یا افسارگسیخته در داستان گویی خود مردی را مورد کاوش قرار داد که از آقای چیپس به سمت صورت زخمی شدن پیش می رفت، و این چیزی بود که هم نویسندگان از نوشتن آن لذت می بردند و هم بینندگان از دیدن آن. اما چرا؟! چون نشان دادن این تغییرات آن هم به شکلی دیوانه وار از یک قسمت به قسمت دیگر بارها و بارها باعث ریتم شلاقی روایت می شد، و چنین ریتم تند و اکشنی برای هر انسانی جالب است. اما از طرف دیگر، بهتره با ساول تماس بگیری، در پر کردن پشت پرده وکالت به خطر افتاده، ساول گودمن با نام جیمی مک گیل (باب اودنکرک) ، در روایت خود بسیار آگاهانه تر عمل می کند و تخریب اخلاقی او را نرم تر اما ترسناک تر به تصویر می کشد. قوس شخصیت اصلی این سریال به شکل محاسبه گرانه تری که در برکینگ بد وجود نداشت، شکل و قوام می گیرد. این سبک پردازش، سناریو های غیرممکنی را که از پتانسیل های بالایی برخوردار هستند را نیز قابل اجرا کرده است. البته این بدان معنی نیست که سریال بهتره با ساول تماس بگیری، فاقد تنش های ناشی از زندگی و مرگ و میر است که اغلب بهترین اوقات و لحظات برکینگ بد را شکل می دادند. بلکه این تنش ها و قوس ها در این سریال به عمد با یک طنز تلخ و خوشآمدگونه ای در طولانی مدت به حقیقت زندگی بدل می شود، و در ظاهر این ساختار باعث می شود شخصیت ها مخاطرات کمتری را احساس کنند، اما پایان هر فصل متوجه ترسناک بودن وخیم اوضاع می شویم.

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

5 دلیل بهتر بودن سریال Better Call Saul از سریال Breaking Bad

2. وکیل، وکلا، قضاوت: آثار فراوانی در سینما و تلوزیون پیرامون موضوع وکالت و یا شخص وکیل وجود داشته است، و تقریباً هر یک از آنها به این تصویر غلط کمک کرده اند که اکثر وکلا روز های خود را صرف می کنند تا شهود غافلگیر کننده خود را به هیئت منصفه ها یا مدیران دستگاه قضا، با فریاد و اعتراض ثابت کنند. اما سریال Better Call Saul، به ویژه در فصول اولیه خود، کار شگفت انگیزی را برای نشان دادن چگونگی گذراندن اوقات اکثر وکلا در زمان انجام کار بر روی یک پرونده را به نمایش گذاشت. چگونگی گردآوری مقادیر مضحک مستندات؛ حضور مکرر در صحن های قضایی شهرستان ها و مذاکره با وکلا برای شرایط سیاست گذاری امور زندان در موسسات حقوقی و ماه ها در انتظار نتایج پرونده ها ماندن، گوشه ای از اقدامات متفاوت این سریال از نمایش واقعی این قشر خاص جامعه بوده است. نکته جالب توجه این است که هیچکدام از اینها برای من بیننده کسل کننده هم نبودند. این سریال به طور مکرر کمدی طلایی و چشمگیری را از واقعیت های زندگی حقوقی بیرون می کشد که هیچ نمایش حقوقی دیگری به اندازه کافی شجاعت ورود برای شرکت در آن و نمایشش را نداشت.

5 دلیل بهتر بودن سریال Better Call Saul از سریال Breaking Bad

3. شخصیت ها و بازیگران آنها: یکی از بزرگترین کارهایی که Breaking Bad انجام داد این بود که توانایی بازیگری چون برایان کرانستون را در بستر سفر شخصیتی به نام والتر وایت کشف کرد. و همچنین پرده برداری کرد که در فضای خلق شخصیت های پیشرو چه ها که نمی توان از بازیگران نه چندان مطرح خلق کرد که در فیلم ها نیز استفاده نشده است. خالق هر دو سریال یعنی وینس گیلیگان به این نوع چیز ها توجه عجیبی دارد، و با بازیگران مکمل خود به چیزی دست نیافتنی ورود کرده است. از جمله آنها می توان به دین نوریس(هنک شریدر)، جیان کارلو اسپوزیتو(گاس فرینگ)، مارک مارگلیوس(تیو سالامانکا) و البته باب اودنکرک، کمدین، نویسنده و مجری کهنه کار اشاره کرد که پتانسیل نمایشی بی بدیل او پایه و اساس شکل گیری Better Call Saul را رقم زد. گلیگان با ترفند های داستان گویی خاص خودش، از دل برکینگ بد ساول گودمن را انتخاب کرد و آن را تبدیل به چیزی کرد که امروز در طی پنج فصل جذاب آن را دنبال کرده ایم. لفظ اسپین آف برای بهتره با ساول تماس بگیری، پل ارتباطی مناسب را برای وصل شدن این دو سریال فراهم کرده است. و ما شاهد ورود شخصیت های کلیدی برکینگ بد در اینجا نیز هستیم. در برکینگ بد خیلی از این بازیگران و شخصیت ها فرصت دیده شدن تا این میزان را نداشتند، اما با این اسپین آف بیننده، مجموعه ای از اطلاعات را از آنها می بیند که آینده دیده شده آنها را نیز به شدت تحت شعاع خود قرار می دهد. و این یعنی راه درست گسترش یک شخصیت و قصه!

5 دلیل بهتر بودن سریال Better Call Saul از سریال Breaking Bad

 4. نکته اتصالی چون مایک اِرمِنتِراوت: در حالی که جاناتان بنکس در آخرین قسمت از فصل دوم برکینگ بد به عنوان مایک یکی از مهره های کلیدی گاس فرینگ وارد جریان داستان شد، شاید هیچکس فکر هم نمی کرد او تبدیل به شخصیتی شود که در ادامه برخی از جالب ترین و خفن ترین لحظات این سریال را به نام خود رقم بزند. اما جاناتان بنکس به عنوان یک بازیگر و چهره همیشه مکمل از دهه هشتاد میلادی شناخته شده است، زیرا که او را در آثار شاخص آن دهه چون ۴۸ساعت و پلیس بورلی هیلز دیده ایم. اما شخصیت مایک در برکینگ بد او را دوباره زنده کرد و البته تشریح این شخصیت در بهتره با ساول تماس بگیری که به پشت پرده غم انگیز زندگی مایک می پرداخت، آن هم با روشی ویرانگر، او را به سطحی عجیب وارد کرد. شخصیت مایک با بازی بنکس نوعی از کاراکتر است که معمولاً در کلیشه ها خاک خورده و استراحت می کند. اما بازی سنگین و ظریف بنکس در این نقش، همراه با نگارش عالی این سریال، عمق خاصی به مایک ارمنتراوت داده است؛ به گونه ای که همه داستان های جنایی می توانند از آن الگو بگیرند. او بارها و بارها در مرکز تاریک ترین و سرگرم کننده ترین لحظات سریال قرار دارد، و این اغلب در همه زمان سریال جریان دارد. به طور کلی شخصیت مایک یکی از مزیت های اسپین آف برکینگ بد می باشد.

5 دلیل بهتر بودن سریال Better Call Saul از سریال Breaking Bad

5. کیم وکسلر عالی: شاید بزرگترین اتفاق سریال بهتره با ساول تماس بگیری، و مهم ترین کاراکتر خلق شده آن توسط وینس گیلیگان و پتر گولد، شخصیت کیم وکسلر با بازی ریا سیهورن باشد. سازندگان با خلق این شخصیت دست به تولید یکی از جالب ترین شخصیت های تاریخ تلوزیون شده اند. شخصیتی که از قانون تا کلاهبرداری و لحظات عاشقانه، در طول سریال در رفت و آمد است. هنگامی که Better Call Saul شروع به کار کرد، خیلی ها او را یک شخصیت معمولی و عادی می دانستند که برای برخی قوس های احساسی یا وجدانی در اطراف شخصیت جیمی شکل گرفته است، اما بیش از 5 فصل وکسلر ثابت کرده است که به اندازه هر عنصر هر دو سریال گیلیگان، پیچیده و غیرقابل پیش بینی است. آخرین فصل سریال که اخیراً پخش شد، به ویژه لحظات ممتازی را برای کیم فراهم کرده است. سیهورن به سادگی در این نقش عالی است، و اگر سریال در فصل بعد پایان یابد باید از این شخصیت به عنوان یکی از تاج های سریال نام برد. کسانی مثل ما که در حال تماشای Better Call Saul هستیم، از غیبت کیم در Breaking Bad آگاه بوده و برای او بسیار نگران هستیم. همه در مورد سرنوشت او در درجات مختلفی گمانه زنی کرده اند، اما هیچ کس حاضر به انجام نتیجه گیری خاصی پیرامون او نیست. ترسناک است که بدانیم سرنوشت نهایی کیم چه می تواند باشد، اما مانند همه ابعاد Better Call Saul، من با خوشحالی به هر کجا که منجر شود، با لذت آن را دنبال خواهم کرد. اما در نتیجه بازهم می گویم برکینگ بد یک اتفاق بزرگ و مادگار بود، اما دلایل بالا علتی برای برتری Better Call Saul به نسبت آن است.

منبع:moviemag

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده