بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نقد فیلم "The Trial of the Chicago 7"

نقد فیلم

مقدمه ای پیش از ورود به نقد

فیلم The Trial of the Chicago 7 یا در زبان فارسی «دادگاه شیکاگو هفت» یکی از جدیدترین آثار درام، تاریخی و دلهره‌آور سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام آرون سورکین، که در رزومه خود همکاری در ساخت فیلم Molly's Game (بازی مالی)، فیلم Steve Jobs (استیو جابز)، فیلم Money ball (مانی بال)، فیلم The Social Network (شبکه اجتماعی) و فیلم Charlie Wilson's War (جنگ چارلی ویلسون) و غیره را دارد، ساخته شده است. فیلم دادگاه شیکاگو هفت، دومین اثر بلند آرون سورکین محسوب می‌شود که آن را کارگردانی کرده است و درکنار کار حرفه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی و غیره را هم انجام می‌دهد. در فیلم دادگاه شیکاگو هفت، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند یحیی عبدل متین دوم در نقش بابی سیل، ساشا بارون کوهن در نقش ابی هافمن، جوزف گوردن لویت در نقش ریچارد شالتز، مایکل کیتون در نقش رمزی کلارک، فرانک لانگلا در نقش ژولیوس هافمن، ادی ردمین در نقش تام هیدن، مارک رایلنس در نقش ویلیام کانستلر، جرمی استرانگ در نقش جری روبین و جان کارول لینچ در نقش دیوید دلینگر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دادگاه شیکاگو هفت» فیلمی با موضوعی ضد جنگ ویتنام

نقد فیلم توسط کریستوفر ماچل

گروهی که به نام «شیکاگو 7» شناخته می‌شدند، به جرم شورش دستگیر شدند و دادگاه آنان به یکی از جنجالی‌ترین دادگاه‌های تاریخ آمریکا تبدیل شد. نویسنده‌ی کهنه‌کار «آلن سورکین» بر روی صندلی کارگردانی نشسته است تا اتفاقات این دادگاه جنجالی را به تصویر بکشد. با اینکه استقبال خوبی از اولین تجربه‌ی کارگردانی او یعنی «بازی مالی»، «دادگاه شیکاگو 7» دارای پختگی بیشتر در کارگردانی است و خبر از یک سورکین آماده را در پشت دوربین می‌دهد. 

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت فیلم بازیگران آن هستند. «ساشا بارون کوهن» که از سال 2007 یعنی وقتی که «استیون اسپیلبرگ» قرار بود این نوشته‌ی سورکین را بسازد، برای نقش‌آفرینی در «دادگاه شیکاگو 7» انتخاب شده بود، بنظر می‌رسد برای ایفای نقش «ابی هافمن» زاده شده است. در آن طرف «ادی ردمین» در نقش «تام هیدن» نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ای را از خود به نمایش گذاشته است. 

تدوین غیرخطی «آلن بومگارتن» نجات دهنده‌ی فیلم سورکین است. زیرا فیلم فلش‌بک‌های زیادی نه به شورش‌ها بلکه به نمایش‌های هافمن می‌زند که دائما در حال کنایه زدن به اتفاقات دادگاه است. تدوین باعث شده است تا داستان سورکین با سرعت مناسبی روایت شود و در نهایت همین مسئله به وفاداری کامل فیلم به فیلمنامه می‌انجامد. البته به همین دلیل است که فلش‌بک‌ها گاهی واقع‌گرایانه و گاهی ذهنی بنظر می‌رسند که این روایتی شخصی از آشوب‌ 28 آگوست 1968 را شکل می‌دهد. اما چیزی که سورکین کم می‌گذارد، فن نگاه کردن به حقیقت از زاویه‌ای دیگر است.

نقد و بررسی فیلم دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago 7 ) - مووی مگ

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

بخشی از مفهوم آزادی‌خواهی تحت تأثیر به تصویر کشیدن دادگاه به شکلی بسیار واقع‌گرایانه، فرصت ارائه شدن به مخاطب را پیدا نمی‌کنند. جمع‌بندی فیلم بطور کلی به گونه‌ای طراحی شده است که تا امروز بتوان آن را جزو شانس‌های اصلی کسب اسکار دانست. بزرگترین جایی که فیلم از واقعیت دور می‌شود، نحوه‌ی به تصویر کشیدن «ریچارد شولتز» با نقش‌آفرینی «جوزف گوردون لویت» است. لویت به خوبی توانسته تا اشتیاق و موشکافی کاراکتر خود را بفهمد او را فردی با درگیری اخلاقی میان اهداف شغلی‌اش و این حقیقت که قاضی «جولیوس هافمن» دچار انحراف شده و به اشتباه علیه متهمان شده است، به تصویر بکشد. 

در دردآورترین و پریشان‌کننده‌ترین سکانس فیلم، «بابی سیل»(یحیی عبدالمتین) متهم سیاه‌پوست را داریم که به شدت در دادگاه مورد اتهام واقع شده است و بنظر نمی‌رسد که شولتز بخواهد نسبت به رفتار شدیداً نژادپرستانه‌ی دادگاه علیه او اعتراضی کند. در تمام فیلم‌هایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شده‌اند، همواره خیال‌پردازی‌ها و روایت‌های شخصی دخیل بوده است و اجباری به روایت داستان مبتنی بر حقایق تاریخی وجود ندارد. اما جزئیاتی که به تصویر می‌کشد دارای اهمیت است و این جزئیات در «دادگاه شیکاگو 7» مسئله‌ی سرکوب دولتی علیه آزادی‌طلبان جامعه‌ی مدنی به عنوان یک سازوکار دولتی و تصویری است که از دادستان‌ها به نمایش در‌ می‌آید.

نقد فیلم The Trial of the Chicago 7 - زومجی

در پایان...

اگر این ایرادها را کنار بگذاریم، «دادگاه شیکاگو 7» را می‌توان همچنان یک درام دادگاه گیرا و جذاب دانست. این فیلم نه تنها یکی از بهترین کارهای سورکین در طول سال‌های اخیر را به مخاطبش ارائه می‌دهد، بلکه در زمان ناآرامی‌های مدنی و سایه‌ی سیاه حوادث احتمالی پس از انتخابات ماه نوامبر، یادآور حق مبارزه علیه سرکوب دولتی است که زمان‌بندی‌اش نمی‌توانست از این بهتر باشد.

منبع:سینه وو

مترجم:وحید فیض خواه

نقد و بررسی فیلم دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago 7 ) - مووی مگ

نکات کلی

فیلم دادگاه شیکاگو هفت در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۴ مهر ۱۳۹۹) به‌صورت محدود در چند سینمای انتخاب شده در ایالات متحده، به نمایش در آمد. لازم به ذکر است که سازندگان تصمیم دارند این فیلم را در تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) در سرویس استریم نتفلیکس به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۴ را از بین ۲۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود آرون سورکین بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم استوارت ام. بسر، مت جکسون، مارک پلات و تایلر تامپسون فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط و رو به بالا بودند. اکثر منتقدان هم عملکرد بازیگران و نحوه بازی آن‌ها را تحسین کردند و اعتقاد داشتند که موازی‌سازی مدرن دهه ۱۹۶۰ عالی انجام شده است. از طرف دیگر هم ۵۲ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر تاریخی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۲ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده